Dutch Design

De Fietshangar werd in 1994 bedacht door industrieel ontwerper Jelle Zijlstra (1965).
In ‘Dutch Design van de 20ste eeuw’ heeft zijn fietstrommel een officiële plek verworven tussen 350 andere, vermaarde objecten, die in de vorige eeuw het gezicht van Nederland mee bepaalden.

De Fietshangar doet dat ook in de 21ste eeuw onverminderd!

Fietshanger - 4 tot 7 fietsen veilig en droog voor de deur

Ontwerper Jelle Zijlstra

Fietsen is leuk en maakt het leven in de stad prettiger. Niet alleen het fietsen zelf, maar ook het feit dat minder auto’s zich door de stad hoeven te wurmen. Sinds 1988 woon ik in Rotterdam en net als iedere stadsbewoner heb ik een paar fietsen verloren aan diefstal of vandalisme.

Vrienden van me weigerden op een bepaald moment weer een fiets te kopen nadat de zoveelste was verdwenen. Ik dacht na over manieren om fietsen een ‘pantser’ te geven, om ze beter te beschermen.

12 fietsen op de plek van 1 auto

In 1993 kwam de ENFB (de huidige Fietsersbond) met de actie ’12 op de plek van 1′: ze lieten voor een supermarkt een opblaasauto leeglopen waarna er een fietsenrek voor 12 fietsen tevoorschijn kwam.
Het beeld van die actie sprak me aan: waarom kunnen auto’s overal uitgebreid parkeren (er zijn in Nederland ongeveer 21 miljoen parkeerplaatsen voor 7 miljoen auto’s) maar moet je je fiets aan een paal of hek binden bij gebrek aan berging, of zelfs boven je trap hangen? Ik begon op eigen initiatief te werken aan een ontwerp voor een fietstrommel die kan overleven op de Rotterdamse straten.

Dit was begin 1994. Ik wilde het ontwerp net zo onverwoestbaar en no-nonsense maken als de havenstad zelf, wat denk ik goed is gelukt. Qua design: de stalling lijkt door de halfronde vorm in golfplaat op de ‘romneyhuts’ die vroeger vaak als vliegtuighangar dienst deden.

Prototype verovert Rotterdam

Na het plaatsen van twee prototypes voor een proefproject in Utrecht ging het snel voorwaarts met de Fietshangar.
Ik toonde mijn ontwerp aan alle fabrikanten van straatmeubilair en fietsenstallingen. Ze waren niet geïnteresseerd. Gelukkig was er een experimenteel project in Utrecht, waarbij er budget was voor prototypes, zodat ik kon bewijzen hoe betrouwbaar het ontwerp was. Heijmerink Wagemakers Vormgeversatelier heeft in die tijd veel bijgedragen aan de engineering.

Zij hebben het ontwerp tot in de details geoptimaliseerd.
In de gemeente Rotterdam kwam de vraag vanuit de bewoners zelf op gang. Actiegroep Het Nieuwe Westen nam het initiatief om zes Fietshangars te laten plaatsen in de Rochussenstraat en de Breitnerstraat. Ze staan er nog steeds. De gemeente schafte ze aan en verhuurde de fietsplaatsen aan bewoners!

Dutch design

Na Rotterdam volgden Amstelveen, Amsterdam, Brussel, Gent, Nijmegen, Sittard, Schiedam, Vlaardingen, Woerden, Utrecht en zelfs Londen. Er staan intussen honderden Fietshangars in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië en Engeland. In 2010 is het ontwerp nog verder verfijnd en kan de hangar flatpack worden vervoerd om ter plekke geassembleerd te worden.

In ‘Dutch Design van de 20ste eeuw’ heeft de Fietshangar een officiële plek verworven tussen 350 andere, vermaarde objecten, die in de vorige eeuw het gezicht van Nederland mee bepaalden. De Fietshangar doet dat ook in de 21ste eeuw onverminderd!

Meer informatie nodig?

Laat uw gegevens achter, wij nemen dan zo snel mogelijk contact op.


Meer informatie nodig over de Fietshangar? Klik hier!

Contact